vecka 2
Ni ska själva arbeta med faktan i avsnitten 6.6 - 6.8, läsa, förstå begreppen och göra testa dig själv-frågorna. Sen ska ni på egen hand skriva tre frågor som ska lämnas in till mig. En på E-nivå, en på C-nivå och en på A-nivå. Till frågorna ska det finnas rätt svar. Jag kommer att bedöma hur väl frågorna är anpassade till nivåerna.
Jag kommer sen sammanställa frågorna på de olika nivåerna och detta kommer att vara ert underlag till ett muntligt prov som sker under vecka 5-6 i mindre grupper.
vecka 3 blir det en praktisk uppgift och rapportskrivande....
vecka 48 måndag 8c - Ergonomi och skelettet
Titta på filmen: "En film om Ergonomi".
| Målgrupp: | Från 13 år |
| Id: | V1796- 1 |
| Längd: | 19 minuter |
Låt eleverna parvis fundera över sin ergonomi i skolan (olika beroende på lektion och lektionssal). Skriv ner tankarna och svaren.
- Ge exempel på obekväma arbetsställningar i skolan.
- Vilka besvär kan man få av att sitta still för länge?
- Hur kan man motverka besvär vid stillasittande arbete?
- Hur tänker du själv när du sitter med surfplatta, smartphone eller dator?
Läs mer på Arbetsmiljöverket
vecka 46-47 (för 8d och 8e gäller veckorna 47-48)
Försvar, bakterier och virus - kapitelavsnitt 6.5 och 8.3
Viktiga begrepp att lära sig:
flimmerhår, immunförsvar, vita blodkroppar, lymfa, lymfkörtel, mjälte, tymus, antikropp, vaccination, bakterie, virus, symbios, infektion, epidemi, antibiotika, antibiotikaresistens.
Ditt arbete:
- ta reda på vad begreppen betyder
- träna dem via webbapp.liber.se/spektrum-biologi/#
- gör frågorna som hör till avsnittet, i boken och/eller på sidan ovan (olika frågor i boken och på webben)
- gör en mindmap över vad du kan för som hjälp för dig själv (ladda ner appen "popplet lite", eller gör den i din skrivbok)
LÄXA TILL VECKA 47: fråga hemma om vilka vaccinationer du har fått - anteckna dem.
Uppgift för att följa upp läxan om vaccinationer:
Säkert har du fått en massa vaccinationer i ditt liv. Men vet du varför du fått dem och hur de hjälper kroppen
mot infektioner? Vanliga förkylningar kan vi tyvärr inte vaccinera oss emot eftersom det finns så många
olika sorter.
Arbeta två och två (närmsta kompis som du sitter tillsammans med)
A. Diskutera med en kamrat och försök komma på vilka vaccinationer ni fått. Kontrollera
eventuellt hemma. Anteckna dina vaccinationer.
B. I vilka sammanhang kan du behöva nya vaccinationer?
C. Vad är det som händer i kroppen vid en vaccination? Ta hjälp av bokens avsnitt 6.5
och 8.3.
D. En del människor är tveksamma till att vaccinera sig. Diskutera med en kamrat hur
de kan tänkas resonera.
Till matspjälkningen kan du titta på bilden nedan och läsa hur det går till i boken, det finns även en liknande bild i boken.
Maila mig gärna om det är något du undrar. Gällande kemidelen - fråga Lotta.
hilda.caesar@skola.vaxjo.se
Facit till Testa dig själv 6.2, 6.3, 6.4
Blodet
Viktiga begrepp: artär, ven, klaff, blodomlopp, kapillär, förmak , kammare
Andning och lungor
Viktiga begrepp: luftrör, lungblåsor, andningscentrum, diafragma, stämband
Dissektion av lunga
Dissektion av hjärta
